Marktonderzoek en -selectie

Het selecteren van de juiste exportmarkt

Hoe selecteer ik de juiste exportmarkt? Waarschijnlijk de eerste vraag die bij ondernemers naar boven komt als aan exporteren wordt gedacht. Zonder goede analyse en onderbouwde exportstrategie is deze vraag heel lastig te beantwoorden. Maar als duidelijk is wat het onderscheidend vermogen is van het concept, wat het succes op de thuismarkt bepaalt en wat de strategische richtingen zijn, dan wordt de marktselectie al een stukje eenvoudiger.

Contact opnemen
Home » Exportadvies » Marktselectie

Criteria marktselectie

Op basis van samen geformuleerde criteria voor marktselectie filteren we markten dusdanig dat we een top 10 overhouden, waarbij logischerwijs de exportmarkt die bovenaan staat het eerst betreden wordt. De verdere aanpak hangt onder andere af van het beschikbare budget, tijd en capaciteit en de gekozen marktentreestrategie. Wilt u hulp bij marktselectie? Neem dan eens contact op om te horen wat wij voor u kunnen betekenen!

Het betreden van een nieuwe exportmarkt

Voor het betreden van een nieuwe exportmarkt wordt eerst gezamenlijk bepaald welke strategie qua marktentree voor uw bedrijf het meest wenselijk is. Dit kan een directe strategie zijn, waarbij geen derden worden ingeschakeld en rechtstreeks wordt verkocht vanuit de thuismarkt of een lokaal verkoopkantoor, of een indirecte strategie, waarbij wordt gewerkt met een agent, distributeur, piggy-back constructie of joint venture.

Een succesvolle marktentree

Daarnaast bekijken we welke marketing en sales activiteiten moeten worden uitgevoerd om het concept succesvol op de nieuwe exportmarkt te introduceren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de positionering van het concept: in hoeverre zijn er nog aanpassingen in onder andere storytelling, warenwettelijke aspecten, recepturen, design en website noodzakelijk? Ook zal er een marketingplan worden opgesteld met daarin de promotionele en communicatieve activiteiten voor marktentree. Met betrekking tot de sales activiteiten dient het verkooptraject te worden opgestart via een tussenpersoon of direct via de retailer, wholesaler of food service partner.

Neem contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.