Export in tijden van Corona

Tot voor kort was de enige associatie die velen met corona hadden beperkt tot Mexicaans bier. Of eigenlijk, lichtkleurig bier uit een flesje met een stukje citroen of limoen in de flessenhals (oorspronkelijk bedoeld om vliegen en andere beestjes te weren), een gebruik dat vooral buiten Mexico een gewoonte is geworden. Inmiddels heeft iedereen een andere associatie met corona. Het virus raakt alles en iedereen, wereldwijd, in niet-vitale en vitale sectoren en dus zeker ook onze tak van sport: de internationale food wereld.   

Home » Export in tijden van Corona

Deze sector staat nooit stil, een mens moet immers eten. In het begin leken er vooral logistieke uitdagingen te zijn gezien de lege schappen in de winkels enerzijds en volle distributiecentra anderzijds. Maar even tot stilstand komen en bedenken waar we ook alweer mee bezig waren blijft – los van alle urgente problemen – ook voor food ondernemers belangrijk. Wat hadden we ook weer met het team afgesproken in die strategische sessies? Waar wilden we ook weer staan over 5 jaar? Voor velen staat internationaliseren bovenaan het ambitielijstje. Omdat Nederland vaak te klein is om toegevoegde waarde concepten echt rendabel te krijgen. Omdat opschalen en je consumenten zoeken buiten onze landsgrenzen dan essentieel is. Omdat ook voor duurzame concepten potentie gezocht moet worden in de juiste doelgroep. Nederland is een open land, zoals Rutte het verwoordde. Dat gaat niet veranderen, we kunnen de grenzen niet blijvend sluiten. We zijn en blijven verbonden met de rest van de wereld, waar mensen leven die meer op ons lijken dan we onszelf soms realiseren. Internationalisering blijft hierin belangrijk. Wellicht zal export hierin wel steeds meer een andere rol krijgen: van producttransport naar kennisoverdracht. Van spullen over de wereld slepen naar steeds meer lokaal produceren. De oplossingen voor de duurzaamheid- en klimaatissues liggen in slimmer innoveren, in kijken hoe het beter kan. Een mooie tijd wellicht om daar nu over na te denken, nu we massaal verplicht thuis zitten.

Ondernemen is risico nemen. En internationaal ondernemen ook. Maar we beperken de risico’s het liefst wel zoveel mogelijk en dat kan door een goede voorbereiding. Het duurt vaak maanden dan wel jaren voordat je product daadwerkelijk op het buitenlandse (online) schap ligt. Daarom zijn we op dit moment bezig met het in kaart brengen van de biologische sectoren in West-Europa, met het inventariseren van kansen voor gefermenteerde producten, met het coachen van ondernemers die investeren in producten op basis van ‘gered’ voedsel. Grijp deze coronatijd aan om je goed voor te bereiden op nieuwe richtingen, nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden voor jouw bedrijf. Wij bij TEN the export network denken hierin graag met je mee.

 

Neem contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.