FOOD START-UP BIKL VERKENT EXPORTKANSEN

Ondanks alle aandacht voor een gezonde leefstijl, waarbij goede voeding bovenaan het lijstje prijkt, eten we nog steeds te weinig groente. Wat zou het helpen als we hierbij wat meer ondersteund zouden worden door food producenten. Een food startup die hiermee aan de slag is gegaan is Bikl. Bikl maakt verse pickles ‘barstensvol smaak’ en wil gefermenteerde groente toegankelijk maken voor iedereen. Het blijft dus niet alleen bij pickles, maar ook niet alleen bij Nederland!    

Home » Food start-up Bikl verkent exportkansen

Over internationalisering hebben we de afgelopen maanden veel gesproken met Arend van den Berg, medeoprichter van Bikl en journalist van huis uit. We hebben daarvoor een SIB-traject uitgevoerd, een Starters International Business programma van de RVO, waar wij als TEN aan zijn verbonden. Het traject omvat een aantal coaching sessies waarin de ondernemer gaandeweg een exportplan uitwerkt. Wij coachen, adviseren en komen met praktische adviezen. Allerlei food- en exportgerelateerde zaken komen aan de orde, over het concept, over de meest interessante markten om naar toe te gaan, over de marktentreestrategie, wettelijke en logistieke aspecten. En over alles waar de ondernemer het verder over wil hebben – wij hebben na tientallen jaren exportervaring alles al wel een keer voor bij zien komen.

Voordat je aan internationale expansie begint neem je eerst de startsituatie onder de loep. Wat is jouw toegevoegde waarde? Wat zijn de learnings van de thuismarkt? Bikl was gestart met lancering van de gefermenteerde augurken in het Foodservicekanaal en had daarvoor prachtige stazakken laten ontwikkelen. Voor de retail was het idee om voor standaard plastic bakjes te kiezen. We hebben Arend weten te overtuigen om voor meer onderscheid te gaan om zo niet meteen in de enorm concurrerende prijssetting mee te hoeven gaan. De Foodservice stazakken zijn inmiddels ook voor retail geschikt gemaakt. Met een doorzichtig venster op de facing i.p.v. op de achterzijde van de verpakking. De consument ziet je product immers maar even en beslist in een paar seconden of je matcht met zijn/haar behoefte. In Nederland is Bikl al bij Marqt en Crisp te vinden en zo zal het retailpad verder worden ingeslagen.

De feedback in Nederland is erg positief. De Telegraaf schrijft lovend over de pickles die qua smaak ‘inslaan als een bom’ en dit is natuurlijk een heel mooie basis om in andere markten te gaan bouwen. We hebben een marktselectie uitgevoerd en hiervoor zijn onder andere Groot-Brittannië, Duitsland en de Scandinavische markten als meest kansrijke uit de bus gekomen. De Brexit mag dan wel een korte termijn hurdle opwerpen, op langere termijn blijft de Britse markt een erg interessante voor innovatieve foodconcepten. En verder lijkt het erop dat de Nederlander misschien wel een uitzondering is voor dit concept, want van andere nationaliteiten krijgt Bikl vaak de feedback dat de gefermenteerde augurken hen aan hun thuisland doet denken. ‘It reminds me of the village I was born in the US!’ of ‘It tastes like my favorite dish in Poland!’ of vaker nog: ‘Hier ben ik al heel lang naar op zoek; het was in Nederland gewoon niet verkrijgbaar!’ Met de basis voor internationalisering lijkt het dus wel goed te zitten!

Er is voor echte expansie nog wel een belangrijke drempel te nemen: financiering. Vandaar dat er een crowdfundingactie is opgezet. Dus wil je Arend helpen met de introductie van pure plantaardige producten met een smaak in Nederland en daarbuiten steun dan de actie op Bikl En wil je als food startup net als Arend jouw grenzen verkennen in het gratis SIB-traject, neem dan contact met ons op of kijk voor info op SIB

Neem contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.