Trends in de Zuid-Koreaanse retail

Als 11e economie in de wereld met ruim 50 miljoen inwoners met een bruto nationaal product van zo’n $35.000 is Zuid-Korea een zeer interessante markt. Het land is voor een groot deel afhankelijk van import om met name aan de vraag naar hoogwaardige kwaliteitsproducten, gemaksconcepten en gevarieerde, innovatieve landbouwproducten te voldoen. Zo’n 33% van alle import komt uit de Verenigde Staten, gevolgd door landen als China en Australië (beide verantwoordelijk voor zo’n 11%).

[wpseo_breadcrumb]

Bij een bezoek aan de Zuid-Koreaanse retailketens als Emart, Lotte Mart en Home Plus, vallen de Amerikaanse producten direct op. Het gaat daarbij om vlees, fruit, noten, zuivelproducten, zoetwaren, drankjes en ander voorbewerkt voedsel. Qua merken zijn alleen de internationale, echt bekende helden als Oreo, Kellogg’s, Dr. Oetker en Quaker te vinden. Een uitzondering is het bierschap, waarop veel Belgische biertjes uitgestald zijn voor het nieuwsgierige Koreaanse en expat publiek. Daarnaast zijn er gelukkig ook veel lokale producten te vinden, al dan niet aangeprijsd door de talloze externe dames die achter een standje of bij een koelvitrine staan en vriendelijk trachten het winkelpubliek te overreden een instantmaaltijd, vlees of zelfs bananen te proeven. Plastic tasjes zijn nergens te bekennen, in plaats daarvan kunnen de boodschappen in de speciale inpakruimtes in gebruikte kartonnen dozen ingepakt worden.

De belangrijkste ontwikkelingen in de Zuid-Koreaanse retail zijn:

  • Onzekere politieke ontwikkelingen die een remmend effect op de economie hebben
  • Desondanks sterke retail groei in 2018 met als verwachting een verdere doorgroei
  • Steeds populairder wordende kassaloze en self-check-out technologieën
  • Introductie van meer digitale strategieën (scanning barcodes i.p.v. producten, intelligente zoekopties, snellere bezorgmethoden etc).
  • Hoog smartphone gebruik stimuleert e-commerce (in 2014 werd 40% van alle verkopen via internet gedaan, in 2016 was dit al 56% en dit stijgt door).
  • Enorme groei van het gebruik van mobiele afrekenmethodes
  • Introductie services specifiek voor Chinese consumenten (WeChat gebruik)

 

Deze ontwikkelingen staan natuurlijk in groot contrast met de traditionele food kraampjes op de markten van Namdaemun en Gwangjang, waar je overheerlijke dumplings en kaneelbroodjes kunt kopen die je gewoon cash afrekent en in een plastic zakje worden gestopt. Voorlopig gaan in Zuid-Korea traditie en technologie nog prima samen.

plannen besproken. Vervolgens is besloten afscheid te nemen van de zwakkere partijen. Daar staat tegenover dat een belangrijke markt als Libanon jaar op jaar groeit en voor HAK een voorbeeldfunctie in de regio heeft.

Bron: Asia Distribution & Retail 2018

Neem contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.