Brexit – no matter of taste

Het wordt steeds onstuimiger aan de overkant van het Kanaal en dat komt niet alleen door het herfstweer. Geschorste parlementariërs hebben weer zitting genomen in het Britse Lagerhuis, Boris Johnson likt zijn wonden en stuurt nog steeds aan op een Brexit op 31 oktober, met alle emoties van dien. ‘How much more of this can Britain take?’ kopte de Daily Express treffend en in ‘The ups and downs of Downing street’ probeert The Times de ontwikkelingen bij te benen. Special times dus vol onzekerheid voor (food) ondernemers in zowel de UK als de EU.

[wpseo_breadcrumb]

Britse food ondernemers reageren eigenlijk allemaal hetzelfde op de ontwikkelingen, allereerst afwachtend, nu zeer geagiteerd en schreeuwend om duidelijkheid. Weinigen hebben voor een Brexit gestemd, ze excuseren zich zelfs voor hun landgenoten en nog meer voor hun politici. Velen doen internationaal zaken en zien de onzekere toekomst met lede ogen aan. De marktlieden op de Londense Borough Market die Spaanse hammen en Franse kazen verkopen hopen dat het allemaal met een sisser afloopt, maar hebben inmiddels hun voorraden flink opgehoogd. Dit geldt ook voor retailers en multinationals, hoewel de financiering hiervan wel wat hoofdbrekens met zich mee brengt – wie gaat dit uiteindelijk allemaal betalen?

Op de Nederlandse Ambassade in Londen hoopt men eveneens nog steeds dat er in elk geval geen harde Brexit zal komen. De grotere bedrijven, zeker in de agri-sector met kort houdbare producten, hebben zich verenigd en zijn voorbereid op eventuele obstakels aan de grens. Ondanks alle korte termijn onzekerheid, bottom-line blijft de Britse food markt enorm aantrekkelijk voor Nederlandse producenten. Bovendien kunnen de Engelsman en de Nederlander in het algemeen goed met elkaar overweg. Culturele verschillen zijn er wel degelijk, maar met wat (Britse) humor en een pint of beer kunnen heel wat oneffenheden worden gladgestreken.

Ondertussen zie je in het Britse retailschap steeds meer Brits sentiment terugkomen. Britse vlaggen omranden de manden met lokale appels, wortels en uien bij Marks&Spencer, de Britse boer wordt nader uitgelicht op winkelposters en de vrije uitloopeieren zijn van de lokale farm. Maar gelukkig zijn Dutch shortcakes, Belgian curls en French champagne ook nog steeds op het schap aanwezig. Uiteindelijk zijn consumentenwensen niet afhankelijk van politieke invloeden en handelsbarrières, maar zijn deze de afgeleide van onderliggende trends als gemak, gezondheid, duurzaamheid en in het geval van food natuurlijk van smaak. En dat zal niet snel veranderen, Brexit of geen Brexit.

Bent u voorbereid op een (harde) Brexit? Wilt u ook uw grenzen verleggen en uw kansen op de internationale food markt verkennen? TEN the export network ondersteunt food bedrijven met export en begeleidt als RVO adviseur food bedrijven in het gratis SIB (Starters International Business) traject. Tientallen ondernemers gingen u al voor. Kijk op de website voor meer informatie www.theexportnetwork.nl of neem vrijblijvend contact met ons op info@theexportnetwork.nl.

Neem contact met ons op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.