SIB case - Spruit
Spruit is een jong bedrijf dat als missie heeft zoveel mogelijk kinderen te leren wat vers en écht lekker eten is. Daarvoor hebben oprichters Iris en Douwe een mooie range babyproducten ontwikkeld. Vriesvers, vrij van toevoegingen en in twee minuten op tafel te zetten. Inmiddels is Spruit verkrijgbaar bij restaurants, via bezorgservices èn bij Albert Heijn en Jumbo. Maar hoe groei je nu verder? Als Nederland eigenlijk te klein is voor jouw ambitie – zoals bij Spruit het geval is – is het logisch een SIB Individueel coaching traject te starten om de internationale opties in kaart te brengen. En zo kwamen Iris en Douwe bij TEN terecht.
[wpseo_breadcrumb]
Aanpak
TEN heeft speciaal voor het SIB-traject een blanco exportplan ontwikkeld. Door alle vragen te beantwoorden met onze hulp heb je na drie tot vijf sessies je exportplan klaar. Het SIB-traject omvat drie fasen. Allereerst hebben we samen met Iris, Douwe en stagiaire Maritte de interne analyse doorgeakkerd, met onder andere de SWOT-analyse. Dit lijkt een makkelijke invuloefening, maar is dat allerminst. Want ten opzichte van welke internationale concurrent ga je jezelf afzetten en wat blijft er dan nog over van je usp’s? Daarna volgt de marktsegmentatie. Maritte was door Spruit ingezet om alle interessante markten op een rij te zetten en heeft enorm veel data verzameld om deze markten te vergelijken. Uiteindelijk hebben we gefocust op de belangrijkste criteria en alle markten geprioriteerd; er bleef zo een logische top 3 over om mee te starten. Daarnaast hebben we gekeken naar prijscalculaties, naar de marktentreestrategie, naar online versus offline opties, naar biologische dan wel natuurlijke claims, naar de logistiek van bevroren concepten en noem maar op. Als TEN putten we uit jarenlange kennis en ervaring en hebben we alles wel eens ‘bij de kop’ gehad. Zo kunnen we onze food partners behoeden voor ‘pitfalls.’
Resultaat
Samen met Douwe, Iris en zeker ook Maritte zijn de piketpalen voor export geslagen. De usp’s zijn helder, de doelmarkten zijn bepaald, de marktentreestrategie is duidelijk en allerlei mogelijke valkuilen zijn besproken. Financieringsvraagstukken zijn natuurlijk ook aan de orde gekomen. Hiervoor heeft Spruit ook aangeklopt bij het tv-programma Dragon’s Den waar Douwe een krachtige bedrijfspitch liet zien. Uiteindelijk heeft hij het investeringsaanbod afgeslagen en zijn Iris en hij nu bezig met andere investeerders. Spruit is een mooi food concept dat ook veel kansen heeft in andere markten. We blijven het natuurlijk op de voet volgen.
Neem contact met ons op